Znajdź mnie

Pomagam odnaleźć równowagę dzięki prawidłowej diecie i zmianie stylu życia

Co jest najtrudniejsze w dbaniu o zdrowy stylu życia?

Co jest najtrudniejsze w dbaniu o zdrowy stylu życia?

Stosowanie zdrowej „diety”? Z moich obserwacji wynika, że wcale nie to przysparza najwięcej problemów! Zwykle po upływie 2-3 tygodnie od przesłania planu żywieniowego, na spotkaniach kontrolnych lub z wiadomości wynika, że „największy problem mam z tą aktywnością fizyczną”.

Wiadomo, że gdy celem jest redukcja masy ciała, ruch jest ważny! Ale w kontekście nadchodzącej jesieni (żeby nie powiedzieć, „sezonu grypowego”) w dziejszym wpisie właśnie o tym – czy aktywność fizyczna i odporność idą razem w parze?

Otóż – w budowaniu odporności aktywność fizyczna jest NIEZBĘDNA, czyli być MUSI, poza odpowiednim odżywianiem oczywiście. Skupmy się na planie minimum. Niezbędnym minimum aktywności fizycznej dla osoby dorosłej to 150 minut umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo.

Około 60% Polaków deklaruje całkowity brak aktywności. Dorośli Polacy są mniej aktywni fizycznie niż większość obywateli UE – takie są doniesienia Raportu Stanu Zdrowia…

Jak aktywność fizyczna wpływa na poprawę odporności?

Okazuje się, że podczas umiarkowanej aktywności fizycznej o charakterze aerobowym trwającej krócej niż 1 godzinę, dochodzi do wymiany komórek wrodzonego układu odpornościowego pomiędzy krążeniem ogólnoustrojowym a tkankami oraz do zwiększonego krążenia innych komórek układu odpornościowego, m.in. przeciwzapalnych cytokin, neutrofilów oraz komórek NK. To właśnie ta cyrkulacja i zwiększona liczba wielu komórek układu odpornościowego odgrywają kluczową rolę w obronie przeciw patogenom (wirusom i bakteriom), zachowaniu dobrego zdrowia, w zmniejszeniu zapadalność na grypę i zachorowalności na zapalenie płuc.

Ale ale… żeby osiągnąć taki efekt ruch musimy wpisać się na stałe w nasz cotygodniowy plan, tak samo jak zdrowe i wartościowe produkty wpisemy w nasze codzienne menu. Więc tylko systematycznie podejmowana aktywność fizyczna, w efekcie sumowania wpłynie na poprawę odporności!

Z biegiem czasu, regularna aktywność fizyczna wpływa na poprawę nadzoru immunologicznego przeciwko patogenom i komórkom nowotworowym zmniejszając tym samym ogólnoustrojowy stan zapalny co ma olbrzymie znaczenie dla zachowania dobrego zdrowia u zdrowych osób dorosłych zdrowych, chorujących na choroby przewlekłe czy osób otyłych.

Co ciekawe, osoby, które częściej dbają o aktywność fizyczną, praktykując ją przez 20 minut dziennie lub dłużej, z częstotliwością 5 lub więcej razy w tygodniu mają o 40-50% niższe ryzyko zachorowania na choroby infekcyjne górnych dróg oddechowych (np. zapalenie gardła), w porównaniu z osobami z siedzącym trybem życia, których aktywność fizyczną szacuje się na 1 raz w tygodniu.

Więc raz jeszcze: Niezbędnym minimum aktywności fizycznej dla osoby dorosłej to 150 minut umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo. Czy to tak wiele?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *