Znajdź mnie

Pomagam odnaleźć równowagę dzięki prawidłowej diecie i zmianie stylu życia

Jak wybrać oliwę z oliwek najlepszej jakości?

Jak wybrać oliwę z oliwek najlepszej jakości?

Oliwa z oliwek extra virgin jest fundamentalnym składnikiem najzdrowszej diety świata – śródziemnomorskiej.

Spośród różnych kwasów tłuszczowych – te które występują w największej ilości w oliwie z oliwek to jednonienasycone kwasy tłuszczowe (70-85% zawartości wszystkich tłuszczów). Oliwa z oliwek to także bogactwo związków bioaktywnych, tj. związki fenolowe (hydroksytyrozol, oleuropeina), skwalen, witamina E, prowitamina A- karotenoidy czy B-sitosterol.

Biodostępność dla organizmu cennych związków fenolowych znanych ze swoich właściwości antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych i przeciwdrobnoustrojowych wynosi 55-60% a większość z nich jest wchłaniana w jelicie grubym przy udziale mikrobioty jelitowej. Wysoka zawartość związków fenolowych, witaminy E i prowitaminy A -powoduje, że oliwa z oliwek może być przechowywana przez kilkanaście miesięcy i się nie utlenia w czasie przechowywania.

Grudzień był zdecydowanie oliwkowy a wszystko za sprawą oryginalnej greckiej niefiltrowanej oliwy z oliwek Polikala https://polikala.com/sklep/

Jak wybrać najlepszej jakości oliwę z oliwek?

To pytanie długo sobie zadawałam podczas pierwszego wyjazdu do Grecji – kiedy to w ciepłe letnie wieczory przechadzaliśmy się alejkami w Limin-Chersonisu na Krecie.
Tak jak pisałam w facebookowym poście o tomatokeftedes, z wakacji zawsze staram się przywieźć do domu pamiątkę, poprzez smak której będę mogła zatrzymać wakacje na dłużej.

A co można kupić w Grecji – oczywiście, że oliwę z oliwek i to co z oliwy jest produkowane. Na greckich straganach z pamiątkami, półki z napisem ‘souvenir’ uginały się pod ciężarem różnej wielkości metalowych puszek z oliwą z oliwek – małe do 100 ml z rysunkiem samolotu, które można spakować do torby podręcznej i te większe do 1500 ml, które bez problemu można było spakować do walizki i przywieźć do Polski. Ilekroć staliśmy i zastanawialiśmy się jaką objętość wybrać – pod kątem terminu przydatności do spożycia, nie wiedzieliśmy czym się kierować.

Zaskoczeniem było dla mnie, że mimo tego, że wiedziałam że najlepszej jakości oliwa z oliwek to ta „extra virgin” to na różnych stoiskach z pamiątkami, na oliwie z oliwek można było zobaczyć różne cyfry – co oznaczały? Wtedy nie miałam pojęcia.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze najlepszej jakości oliwy z oliwek?

  • poziom kwasowości – cyfry, które można zobaczyć na puszkach bądź butelkach oliwy z oliwek, mówią o kwasowości – czyli o zawartości wolnych kwasów tłuszczowych kwasu oleinowego.
    Okazuje się, że niższa kwasowość świadczy o lepszej jakości oliwy z oliwek pozyskanej ze zdrowych oliwek w jak najlepszych warunkach produkcyjnych. Co więcej tylko oliwa najlepsza gatunkowo, której poziom kwasowości wynosi < 0.8 g/100 g może nazywać się ‘extra virgin’. Jeżeli kwasowość oliwy jest >0,8 g/100g to nie nazywa się ona extra virgin, a tylko virgin.
  • rafinowana czy nierafinowana?
    Oliwa, która jest poddawana procesowi rafinacji to oliwa nazywana ‘lampante’ czyli oliwa, której kwasowość wynosi > 2g/100g, czyli taka, która nie nadaje się do bezpośredniego spożycia. Rafinowana oliwa z oliwek zawiera również mniej skwalenu, który w badaniach naukowych wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.
  • czy kolor oliwy jest ważny?
    Myślę, że trafnie kolor oliwy z oliwek najlepszej jakości opisuje stwierdzenie, że oliwa jest sokiem wyciśniętym ze świeżego owocu. Oczami wyboraźni już widzicie już ten kolor seledynowo-złoty?
  • czy oliwa extra virgin nadaje się do smażenia i pieczenia?
    Tak! Dzięki odpowiedniemu składowi kwasów tłuszczowych dużej zawartości JNKT- jednonienasyconych kwasów tłuszczowych w stosunku do WNKT- wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i małej zawartości NKT- nasyconych kwasów tłuszczowych, na oliwie można smażyć, ale nie długo! Zakres temperatury może wynosić do 180-190/200 stopni C. Pamiętajmy, że każdy tłuszcz zawierający najzdrowsze nienasycone kwasy tłuszczowe nie nadaje się do długotrwałej obróbki termicznej oraz, że w procesie smażenia zmniejsza się zawartość składników biologicznie czynnych, tj. hydroksytyrozol i zawartość polifenoli
  • przechowywanie oliwy
    W 3 słowach „chronić przed światłem” jest to istotne, gdyż związki nadające oliwie niepowtarzalny kolor oraz polifenole są wrażliwe na działanie światła a przy jego ekspozycji są one rozkładane
  • przydatność oliwy do spożycia
    Wynosi 9-18 miesięcy, pod warunkiem przechowywania w odpowiednich warunkach – bez ekspozycji na światło, w temperaturze około 23 stopni C. Jeśli swoją oliwę trzymasz w lodówce – natychmiast ją wymij i schowaj do szafki.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *