Znajdź mnie

Pomagam odnaleźć równowagę dzięki prawidłowej diecie i zmianie stylu życia

Oliwa z oliwek – dlaczego powinna znaleźć się w diecie?

Oliwa z oliwek – dlaczego powinna znaleźć się w diecie?

Gdybym miała opisać wszystkie zalety z zastosowania oliwy z oliwek w diecie to zdecydowanie nie byłby to jeden wpis a cała ich seria.

Jeżeli jesteście ciekawi, dlaczego warto dla zdrowia maczać pieczywo w oliwie i przyrządzać potrawy z jej dodatkiem zwróćcie uwagę na zamieszczoną grafikę.

Co łączy oliwę z oliwek ze znanym powiedzeniem „przez żołądek do serca” – o tym w dzisiejszym wpisie!

Oliwa, szczególnie ‘extra virgin’ zawiera największą ilość związków fenolowych. Znaczna ich większość, bo aż 90-95% w postaci niezmienionej dociera do jelita grubego, gdzie polifenole zostają przekształcone do mniejszych cząsteczek przy udziale bakterii obecnych w jelicie – mikrobioty. W jelicie grubym polifenole są wchłaniane, przez co wywierają pozytywny wpływ na zdrowie.

Zdrowe jelita:

1 zaleta: polifenole obecne w oliwie z oliwek są dla bakterii jelitowych – odżywczym pokarmem – a ten przyczynia się do utrzymania prawidłowego składu (ilościowego i jakościowego) i różnorodności bakterii probiotycznych w jelicie. Spożywanie oliwy z oliwek wpływa na zwiększenie (strzałka) liczebności Bifidobacterium i Lactobacillus johnsonii w jelicie grubym oraz zapobiega dysbiozie jelitowej przez zmniejszenie (strzałka) stosunku Firmicutes/Bacteroidetes.

2 zaleta: dzięki obecności antyoksydantów tj. oleuropeiny i hydroksytyrozolu oliwa z oliwek działa przeciwzapalnie! – co wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka raka jelita grubego

o krok dalej…

Zdrowe serce:

Okazuje się, że odpowiedni skład mikrobioty w jelicie wpływa korzystnie na zdrowie serca i naczyń krwionośnych, zmniejszając tym samym ryzyko wielu chorób sercowo-naczyniowych.
Jak to możliwe?

Prawidłowa mikrobiota w jelicie grubym produkuje cenne związki tj. krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które zmniejszają stężenie cholesterolu całkowitego. Badania naukowe potwierdzają, że stosowanie oliwy z oliwek zmniejsza stężenie tzw. ‘złego cholesterolu’ czyli utlenionego cholesterolu LDL we krwi – zmniejszając przez to ryzyko rozwoju miażdżycy i wystąpienia nadciśnienia tętniczego.

Ciekawa jestem w czyjej kuchni gości na stałe oliwa z oliwek?


Related Posts

W poszukiwaniu zdrowia

W poszukiwaniu zdrowia

Zdrowie to … stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu a nie tylko brak choroby czy niepełnosprawności – tak brzmi definicja Światowej Organizacji Zdrowia. A gdyby zadać sobie pytanie „Czym jest dla mnie zdrowie?” – to definicja zdrowia dla każdego mogłaby być zupełnie inna. W […]

Jak wybrać oliwę z oliwek najlepszej jakości?

Jak wybrać oliwę z oliwek najlepszej jakości?

Oliwa z oliwek extra virgin jest fundamentalnym składnikiem najzdrowszej diety świata – śródziemnomorskiej. Spośród różnych kwasów tłuszczowych – te które występują w największej ilości w oliwie z oliwek to jednonienasycone kwasy tłuszczowe (70-85% zawartości wszystkich tłuszczów). Oliwa z oliwek to także bogactwo związków bioaktywnych, tj. […]



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *