Znajdź mnie

Pomagam odnaleźć równowagę dzięki prawidłowej diecie i zmianie stylu życia

W poszukiwaniu zdrowia

W poszukiwaniu zdrowia

Zdrowie to …

stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu a nie tylko brak choroby czy niepełnosprawności – tak brzmi definicja Światowej Organizacji Zdrowia.

A gdyby zadać sobie pytanie „Czym jest dla mnie zdrowie?” – to definicja zdrowia dla każdego mogłaby być zupełnie inna.


W oparciu o dane naukowe oraz własne doświadczenie – skupiając się na zdrowiu jelit wiem, że gdy poszukujemy rozwiązania na poprawę swojego samopoczucia a skupimy się jedynie na wybranym elemencie np. wyłącznie na diecie, zaniedbując inne równie ważne składowe zdrowia – problemu nie rozwiążemy w pełni.


Na zdrowie całego układu pokarmowego wpływa wiele różnych czynników, które przez wymienione poniżej elementy kształtują także skład mikroorganizmów (mikrobioty) zasiedlających jelita:

Liczba mikroorganizmów zasiedlających jelita wynosi 1014 a to o 10 razy bilionów więcej niż liczba komórek budująca organizm ludzki 1013

sen – a zwłaszcza jakość snu

U osób, których sen charakteryzuje się dobrą jakością rzadziej stwierdza się zespół jelita drażliwego. Deprywacja snu – czyli niewysypianie się, krótki czas trwania snu, zła jakość snu, chodzenie spać w późnych godzinach nocnych to stres dla organizmu. Zaburzenie rytmu okołodobowego prowadzi nie tylko do zwiększenia stanu zapalnego i zaburzenia składu mikroorganizmów jelitowych, ale również wpływa na aktywność hormonów regulujących masę ciała – to też wśród osób otyłych często wspólnym mianownikiem jest aktywność w godzinach późno nocnych.

stres – utrzymujący się przewlekle zarówno ten o podłożu psychicznym jak i ten fizjologiczny – związany z nadmiernym wysiłkiem fizycznym będzie wpływać destrukcyjnie na zdrowie przewodu pokarmowego

Przewlekle utrzymujące się napięcie – stres, z którym nie potrafimy poradzić sobie jest przyczyną rozwoju stanu zapalnego oraz uszkodzenia przepuszczalności bariery jelitowej i powstania dysbiozy- czyli zaburzenia w składzie mikroorganizmów w jelitach. Stres oddziałuje nie tylko na mózg i układ nerwowy, ale również na układ opornościowy i przewód pokarmowy przez połączenie zwane osią jelito-mózg. Mikrobiota przewodu pokarmowego przez produkcję neuroprzekaźników i SCFA – krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych i uwalnianie cytokin z komórek układu odpornościowego wpływa na nerw błędny tworzący połączenie z mózgiem.

aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna zmniejsza występowanie i nasilenie objawów IBS. Udowodniono również, że umiarkowana aktywność fizyczna wpływa na poprawę składu mikrobioty przewodu pokarmowego – m.in. zwiększając jej różnorodność, działając ochronnie na nabłonek jelita, zwiększając grubość warstwy śluzowej oraz przyczyniając się do poprawy jelitowego układu odpornościowego – stanowiącego ok. 70% całego układu immunologicznego organizmu.

dieta – znamienny wpływ mają długotrwale praktykowane nawyki żywieniowe związane także z jakością, ilością i częstotliwością – inaczej regularnością jedzenia

W badaniach naukowych u osób, które jadły nieregularnie poszczególne posiłki w ciągu dnia a tym samym miały długie przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami – 3 razy częściej występowały objawy IBS w porównaniu do osób, jedzących posiłki w regularnych odstępach czasowych. Nieregularne spożywanie pokarmów może zaburzać także motorykę jelita grubego i powodować objawy zespołu jelita drażliwego.

przyjmowane leki/używki

Nie od dziś wiadomo o spustoszeniu w składzie mikrobioty jelit jakie niesie ze sobą przyjmowanie antybiotyków oraz konieczności suplementacji probiotykami w czasie trwania i po antybiotykoterapii.
Jakie inne leki wpływają na kondycję jelit? Do nich można zaliczyć leki przeciwhistaminowe, popularne leki z grupy IPP (np. polprazol, omeprazol), statyny, niesteroidowe leki przeciwzapalne = leki przeciwbólowe, mukolityczne oraz wielolekowość.

Poza lekami wpływ na nabłonek jelit mają również alkohol i kofeina.

Alkohol wpływa na motorykę jelit i proces wchłaniania składników odżywczych, a spożywany w nadmiarze może przyczynić się do wzmożonej przepuszczalności jelit.

Kofeina natomiast zwiększa wydzielanie kwasu solnego, stężenie gastryny i pobudza perystaltykę przewodu pokarmowego – co może być i wadą i zaletą. To między innymi dlatego po porannej kawie – szybko odwiedzamy toaletę.

A teraz wyobraź sobie, że zdrowie ma kształt piramidy a do tego aby cieszyć się dobrym zdrowiem potrzeba kilka różnych klocków, które będą tworzyć szkielet. Jeśli wyjmiesz 1 element – piramida nie będzie już wyglądać tak samo, ale zachowa kształt, jednak gdy zabierzesz kilka klocków – układanka się rozsypie.

Czy więc samo przyjmowanie leków/wyłączne stosowanie diety/ dbanie o codzienną dawkę ruchu wystarczy? U wielu osób to za mało – a kluczem do osiągnięcia równowagi jest zebranie tych rozsypanych „klocków” i ułożenie w jedną całość.


Related Posts

Oliwa z oliwek – dlaczego powinna znaleźć się w diecie?

Oliwa z oliwek – dlaczego powinna znaleźć się w diecie?

Gdybym miała opisać wszystkie zalety z zastosowania oliwy z oliwek w diecie to zdecydowanie nie byłby to jeden wpis a cała ich seria. Jeżeli jesteście ciekawi, dlaczego warto dla zdrowia maczać pieczywo w oliwie i przyrządzać potrawy z jej dodatkiem zwróćcie uwagę na zamieszczoną grafikę. […]

Co jest najtrudniejsze w dbaniu o zdrowy stylu życia?

Co jest najtrudniejsze w dbaniu o zdrowy stylu życia?

Co jest najtrudniejsze w dbaniu o zdrowy stylu życia?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *